۶.۱۰.۱۳۸۹

خوشبو باشيد

خوشبو باشيد


در بدن هر انسان ميليون‌ها غده چربي و عرق وجود دارد. برخي از غدد چربي در برخي نقاط بدن، ازجمله زير بغل به وفور وجود دارند و باعث بوي تعرق بيشتر اين نقاط مي‌شوند.

ترشحات اين غدد بي‌رنگ و بو هستند، اما وقتي زير بغل فرد قرار مي‌گيرند، پروتئين آنها تحت تاثير يك سري از باكتري‌ها تجزيه شده و بوي بد را به وجود مي‌آورند.
در واقع برخلاف تصور برخي افراد كه عرق را علت اصلي بوي بد بدن مي‌دانند، واقعيت اين است عرقي كه از غدد ترشح‌كننده آن درون پوست به وجود مي‌آيد چيزي جز آب و نمك نيست كه با گرفتن گرماي بدن، پوست را خنك كرده و مانند يك كولر طبيعي عمل مي‌كند.

اما اگر عرق، مدت طولاني روي سطح پوست باقي بماند، باكتري‌هايي كه به صورت طبيعي روي پوست وجود دارند در اثر واكنش‌هاي شيميايي، بوي بد بدن را به وجود مي‌آورند.

البته بوي بد بدن مشكلي است كه افراد بسياري از آن رنج مي‌برند و به آن دچار هستند. اين در حالي است كه رعايت نكات ساده بهداشتي و توجه به الگوهاي غذايي و استفاده درست از مواد غذايي مي‌تواند تا حد زيادي در كاهش اين مشكل موثر باشد.

دكتر زهرا حلاجي، متخصص پوست با اشاره به آغاز فصل گرما و افزايش تعرق بدن مي‌گويد: صبح‌ها بهترين زمان براي استفاده از مواد خوشبوكننده و ضد تعريق است.

او درخصوص به كارگيري مواد خوشبوكننده و دئودرانت‌ها در فصل تابستان ادامه مي‌دهد: بهترين زمان براي استفاده از مواد خوشبوكننده بدن صبح بعد از استحمام است، زيرا اين مواد مجاري غدد را مي‌بندند و موجب كاهش تعريق بدن در طول روز مي‌شوند. استفاده از اين مواد براي افرادي كه بوي عرق آنها زياد است، توصيه مي‌شود.

اين متخصص پوست به ايسنا مي‌گويد: اسپري‌ها يا خوشبوكننده‌ها بايد روي پوست سالم استفاده شوند و اگر در نقطه‌اي از بدن زخم يا خراشيدگي هست نبايد از آن در اين نقاط به كار برده شود.

به گفته او، استفاده از مواد خوشبوكننده براي بچه‌ها اصلا توصيه نمي‌شود، چرا كه در كودكان غدد تعريق بسته است و كودكان اصلا عرق نمي‌كنند، به‌همين دليل استفاده از مام و اسپري خوشبوكننده براي كودكان لزومي ندارد.

او با اشاره به خواص دارويي گياهان در اين زمينه اظهار مي‌كند: حنا به خاطر ويژگي قابض بودن به‌دليل اين‌كه غدد عرق را كم مي‌كند و چربي پوست را كاهش مي‌دهد خاصيت ضد تعريق دارد و افراد مي‌توانند براي كاهش بوي بد بدن از آن استفاده كنند.

دكتر حلاجي تاكيد مي‌كند كه تعريق فرآيندي براي تنظيم دماي بدن است. زماني كه اين عرق، محيطي براي تكثير باكتري‌ها شود، ايجاد بوي بد و ناخوشايند مي‌كند. بهترين روش براي مبارزه با بوي بدن پيشگيري از وقوع آن است و براي بسياري از افراد رعايت صحيح بهداشت، يعني شستشوي مرتب بدن و استفاده از مواد ضد تعريق، كفايت مي‌كند.

بوي بدن يا بوي بيماري

دلايل بروز بوي نامطبوع بدن گاهي مي‌تواند شامل عواملي نظير مصرف داروها، مواد سمي يا مواد گياهي يا كشيدن سيگار، يا خوردن برخي مواد خاص مثل پياز باشد كه باعث بروز بو مي‌شود و در متابوليسم اختلال ايجاد مي‌كند.

اما بوي بدن گاهي اوقات مي‌تواند نشانه‌ مشكلات پزشكي و بيماري شخص باشد. اگر از بوي بدن خودتان شكايت داريد و به پزشك مراجعه مي‌كنيد مسلما پزشك از شما سوالاتي خواهد كرد. برخي از سوالاتي كه پزشك مربوطه ممكن است در اين موارد از شما بپرسد عبارتند از: چه وقت توليد بوي بدن شروع مي‌شود؟ آيا مي‌توانيد درباره آن توضيح دهيد؟ اين بو از كدام قسمت بدن ناشي مي‌شود؟ آيا اين بو دائمي است يا در زمان‌هاي خاصي بروز مي‌كند؟ آيا عاملي وجود دارد كه توليد آن را كمتر يا تشديد كند؟ يا در خانواده سابقه اين مشكل را داريد؟ چه روش‌هاي طبي براي درمان آن به كار گرفته‌ايد؟

پاسخ صحيح به اين سوالات در واقع مي‌تواند راهنمايي باشد تا بدانيد بوي بد بدنتان ريشه بيماري دارد يا خير. البته عفونت‌ها نيز در ايجاد بوي بد در بدن موثر هستند. عفونت‌هايي از قبيل عفونت‌هاي ريوي، عفونت‌هاي پوستي، عفونت‌هاي مهبل، بيماري‌هاي مقاربتي يا عفونت مجاري ادراري مي‌توانند باعث بروز اين بوي نامطبوع شوند.

براي مثال عفونت ريه باعث بوي بد دهان مي‌شود. از سوي ديگر تومورها و سرطان‌ها نيز ممكن است باعث بروز بوي نامطبوع در اطراف تومور شوند. براي مثال، تومورهاي دهان يا معده باعث بوي بد دهان مي‌شوند. سرطان لوله رحم باعث ترشحات بدبو مي‌شوند.

چند راه حل

براي در امان بودن از بوي بد بدن، توجه به رژيم غذايي ضروري است؛ چرا كه مواد غذايي مانند سير و پياز و ادويه‌ها پس از گوارش درون بدن، بوي بدي توليد مي‌كنند كه مي‌تواند از طريق عرق يا ريه‌ها دفع و بوي بدن و دهان را به وجود آورند.

بهترين راه فرار بوي بدن، دوش گرفتن است. البته دوش گرفتن با آب به تنهايي كافي نيست و استفاده از شامپو و صابون ضروري بوده و بهتر است از صابون‌ها و شامپوهاي اسانس‌دار و خوشبو استفاده شود. لازم است پس از هر بار حمام رفتن، تمام لباس‌ها تعويض شود. بهترين روش، دوش گرفتن در پايان روز، تعويض تمام لباس‌ها و ترجيحا پوشيدن لباس‌هاي نخي و كتاني است؛ چرا كه جنس اين نوع پارچه‌ها نسبت به لباس‌هاي نايلوني، عرق را بهتر جذب كرده و از ماندن آن روي پوست جلوگيري مي‌كنند.

مريم روزبهاني

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif