۶.۱۰.۱۳۸۹

راه پيشگيري روزه‌داران از بوي بد دهان

راه پيشگيري روزه‌داران از بوي بد دهان

يكي از مشكلات بهداشتي كه بسياري از روزه‌داران را در ماه مبارك رمضان اذيت مي‌كند، بوي بد دهان است كه گاه باعث ناراحتي فرد روزه‌دار و اطرافيانش مي‌شود
.

بوي بد دهان در ماه رمضان علل مختلفي دارد كه با شناسايي اين علل و اتخاذ تدابير بهداشتي ساده مي‌توان تا حد زيادي از آن پيشگيري كرد.

دكتر محمد فراهاني، دندانپزشك در گفتگو با «جام‌جم» مي‌گويد: التهاب لثه، استفاده از غذاهاي گوگرد‌دار مانند سير و پياز، باقي ماندن غذا بين پركردگي دندان يا بافت، از بين رفتن و شكسته شدن دندان، جمع شدن يا باقيماندن غذا در قسمت عقب زبان و بي‌توجهي به پاكيزگي و شستشوي درست آن و مصرف دخانيات از مهم‌ترين عوامل بوي بد دهان در همه طول سال و بخصوص در ماه مبارك رمضان است. همچنين مشكلات تنفسي، گوارشي و در برخي از موارد جراحي‌هاي داخل دهان از ديگر عوامل ايجاد بوي بد دهان به شمار مي‌روند.

دكتر فراهاني مي‌افزايد: بويي كه در دهان روزه‌داران ايجاد مي‌شود يا ناشي از عوامل غيرقابل پيشگيري شامل خالي بودن معده و خشكي دهان است يا مي‌تواند ناشي از عواملي همچون ماندن غذا در لابه‌لاي دندان‌ها و تخمير آن طي روز و عدم‌امكان زدن مسواك در حين روزه‌داري و تخمير مواد غذايي باشد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي اعتقاد دارد به علت كاهش جريان بزاق دهان كه هنگام روزه‌داري پيش مي‌آيد، تخمير مواد غذايي نسبت به افراد عادي شديدتر اتفاق مي‌افتد، چراكه در اثر خوردن غذا بخشي از ميكروب‌هاي دهان شسته شده و از بين مي‌روند، اما در حالت روزه‌داري چون غذايي در طول روز مصرف نمي‌شود، تخمير مواد غذايي لابه‌لاي دندان باعث بوي بد دهان مي‌شود.

توصيه‌هاي سحري

دكتر فراهاني معتقد است تا آنجايي كه امكان دارد بايد عوامل قابل پيشگيري را كنترل كرد، از اين رو روزه‌داران بايد پس از خوردن سحري در ماه رمضان و قبل از اذان صبح بدقت دندان‌هاي خود را مسواك بزنند، سپس از نخ دندان هم استفاده كنند تا مواد غذايي در لابه‌لاي شيارهاي دندان باقي نماند.

به گفته وي، خشكي دهان به عنوان يكي از عوامل غير قابل پيشگيري در اثر كم آبي به‌وجود مي‌آيد كه باعث تجمع ميكروبي و عدم شستشوي طبيعي حفره دهان مي‌شود.

دكتر فراهاني تاكيد مي‌كند:استفاده از دهان‌شويه مي‌تواند پس از مسواك زدن در سحري به ميزان زيادي حجم ميكروب‌هايي را كه به طور طبيعي در داخل حفره دهان وجود دارند، كاهش دهد كه در نتيجه از بوي بد دهان در طول روز پيشگيري مي‌كند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي مي‌افزايد: بيش از 70درصد بوي بد دهان در حين روزه‌داري مربوط به خالي بودن معده است، اما محيط دهان، لثه، كام و زبان نيز هر كدام به تنهايي مي‌توانند بوي بد دهان را ايجاد كنند. بنابراين علل بوي بد دهان در درجه اول بيماري‌هاي تنفسي، در درجه دوم بيماري‌هاي گوارشي و در درجه سوم بيماري‌هاي لثه و دندان هستند.

به گفته وي، توجه به اين نكته ضروري است كه در اكثر اوقات با رعايت نكات ساده مانند استفاده مناسب و منظم از مسواك در فواصل مختلف و بويژه پس از سحري و افطار، استفاده از نخ دندان و دهان‌شويه پس از سحري و افطار، تميز كردن زبان با يك مسواك داراي برس بسيار نرم مي‌توان از بوي بد دهان در ايام روزه‌داري پيشگيري كرد.

دكتر فراهاني ادامه مي‌دهد: پوسيدگي دندان‌ها هم در به وجود آمدن بوي بد دهان موثر است كه اين علت با پاك نگه داشتن دندان‌ها به وسيله دهان‌شويه‌ها و نخ دندان بعد از صرف افطار و سحر از بين مي‌رود.

اين متخصص ارتودنسي به افرادي كه دندان‌هاي مصنوعي را جايگزين دندان‌هاي طبيعي كرده‌اند، توصيه كرد دندان‌هاي مصنوعي خود را شستشو داده و به هنگام شب آنها در آب نگهداري كنند تا با بوي بد دهان در طول روز خود و ديگران ر ا اذيت نكنند.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif