۶.۱۰.۱۳۸۹

قوی‌ترین احتمال قیمت بنزین در مهرماه

کمتر از یک ماه به وعده دولتمردان برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باقی مانده است.در این راستا آنچه بیش از دیگر کالاها باعث نگرانی جامعه شده میزان افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در کشور است.

به گزارش «خبر آنلاین»، برخی از مسئولان در حدس و گمان‌هایی از حفظ دو نرخی بودن قیمت بنزین و ثبات سهمیه بندی بنزین سخن می‌گویند

و برخی دیگر نیز از تک نرخی عرضه شدن این فراورده با یک قیمت مشخص خبر می‌دهند.

در این بین آنچه بیش از دیگر حدس و گمان‌ها بر ان پافشاری می‌شود نظر اخیر رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت است.

وی به تازگی در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرآنلاین» درباره تعیین و تکلیف قیمت بنزین در نیمه دوم امسال تاکید کرد:در صورت اخذ هر تصمیمی سخنگوی دولت آن را اعلام خواهد کرد. رویانیان در عین حال در مواجه با این سوال که قیمت مناسب برای بنزین در نیمه دوم امسال چه رقمی تشخیص داده شده تنها به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر عرضه هر لیتر بنزین به نرخ 400 تومان بسیار منطقی است.

برهمین اساس است که کارشناسان با توجه به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که بر آزادسازی قیمت بنزین و گازوئیل در مدت 5 سال تاکید دارد پیش بینی می‌کنند نیمه دوم امسال بنزین به صورت تک نرخی و با قیمت 400 تومان عرضه شود .اما همچنان عرضه بنزین با کارت هوشمند سوخت ادامه خواهد داشت.

در این بین براساس اظهارات مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ،در حال حاضر قیمت تمام شده هر لیتر بنزین در ایران در حدود 700 تومان است.

این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد طی سه ماهه گذشته میانگین قیمت هر لیتر بنزین معمولی به نرخ فوب خلیج فارس حدود 515 تومان بوده است.

در عین حال میانگین قیمت هر لیتر بنزین معمولی با هزینه نگهداشت، انتقال و مالیات بر ارزش افزوده برای ایران حدود 824 تومان درآمده است.

این د حالی است که هر لیتر بنزین معمولی در قالب سهمیه بندی طی این مدت 100 تومان عرضه شده و در عین حال هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای و بدون سهیمه بندی نیز 400 تومان عرضه شده است .همان رقمی که از نظر رویانیان مردم به خرید بنزین به این رقم عادت کرده‌اند و در صورت تک رقمی شدن قیمت بنزین به نرخ 400 تومان مشکلی پیش نخواهد آمد.

در این بین قیمت هر لیتر بنزین سوپر در فوب خلیج فارس تفاوت چندانی با قیمت بنزین معمولی نداشته و طی سه ماه گذشته به طور میانگین حدود 525 تومان خریدو فروش شده که با احتساب هزینه‌های نگهداشت،انتقال و مالیات بر ارزش افزوده در نهایت 841 تومان هر لیتر این بنزین برای شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی رقم خورده است.در حالیکه در شرایط فعلی هر لیتر بنزین سوپر سهمیه بندی حدود 150 تومان در کشور بفروش می‌رسد.

در این بین تاکید می‌شود قیمت بنزین و گازوئیل برای نیمه دوم امسال تا روزهای پایانی شهریورماه اعلام نخواهد شد و حدس و گمان‌ها همچنان در خصوص تعیین و تکلیف قیمت این فراورده‌ها در نیمه دوم امسال ادامه خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif