۷.۱۰.۱۳۸۸

تساوي تکراري شهرآورد پايتخت


شصت و هفتمين رويارويي دو تيم در شرايطي از ساعت 14/30 روز جمعه آغاز شد که به دليل جايگاه استقلال در صدر و شرايط بحراني پرسپوليس در جدول، خيلي ها منتظر بودند تا دو تيم براي بردن و گرفتن هر سه امتياز، خود را به آب و آتش بزنند و در نهايت شهرآوردي قابل توجه و تماشايي را به نمايش بگذارند.


نيمه اول ديدار هماني بود که متاسفانه به آن عادت شده، فوتبالي سرتاسر احتياط که فقط اتفاقات،تماشاگران تشنه را به هيجان مي آورد. اما با شروع 45 دقيقه دوم پيش بيني ها براي احتمال تداوم فوتبالي کسل کننده غلط از آب در آمد و بازيکنان آبي و قرمز تمايل بيشتري براي رسيدن به دروازه يکديگر نشان دادند و در همان 5 دقيقه اول پرسپوليس پنالتي برگشتي توسط طالب لو را به گل اول بازي تبديل کرد تا بعد از 4 شهرآورد اولين تيمي باشند که به گل مي رسند. اما گل عادل کلاه کج روي يک ضربه ايستگاهي توسط حسين کاظمي پاسخ داده شد تا اذهان فوتبالي ها آماده تکرار "يک بر يک"ي ديگر باشند که سوت دقيقه 95 محسن ترکي براي ششمين بار متوالي اين را نشان داد تا تماشاگران با سر دادن شعارهاي "تباني" و "فوتبال با سياست نمي خواهيم" اعتراض خود را علني کنند.
" هيچ تباني در کار نبود. دربي با همه بازي‌ها فرق مي‌کند. ترس از باخت باعث مي‌شود اين مسابقه مساوي شود و اين تقصير فدراسيون فوتبال نيست."
اين اظهارات سردار عزيزمحمدي درحالي بعد از بازي مطرح شد که به نظر مي رسد بايد نظر ريس سازمان ليگ را بهترين عامل براي تساوي هاي پي در پي استقلال و پرسپوليس دانست.

*استقلال بعد از شهرآورد
با نگاهي به شادي صمد مرفاوي روي صحنه گل تساوي اش مي توان به اين نتيجه رسيد که سرمربي جوان استقلال در طول هفته، نگران اين بوده است که با باخت احتمالي در شهرآورد، تيمش از شرايط مطلوبي که دومي جدول را برايش به ارمغان آورده، خارج شود.
به هر حال استقلال در روزي که پيش بيني ها حاکي از موفقيتش برابر پرسپوليس بود نمي تواند از مساوي شدن ناراضي باشد. حالا آنها با پشت سر گذاشتن فشار بيش از اندازه شهرآورد، بايد به اين فکر باشند که در ادامه ليگ با هوشياري لازم به رويارويي با حريفان خود بروند و همچنان خود را به عنوان يکي از جدي ترين مدعيان کسب عنوان قهرماني مطرح کنند. به نظر مي رسد رسيدن به اين مهم براي آبي پوشان هدفي قابل دسترس است و آنها مي توانند اميدوار باشند که فقط با اتفاقات غيرقابل پيش بيني فوتبالي امکان جدا شدن از جمع تيم هاي بالانشين را دارند.
موفقيت استقلالي ها نشان مي دهد که تيم ها اگر بتوانند در فصل نقل و انتقالات، با سياستي منطقي هسته اصلي خود را حفظ کنند، مي توانند اميدواري زيادي براي نتيجه گيري داشته باشند، از جمع يازده بازيکني که شهرآورد را شروع کردند 9 نفر در ليگ هشتم هم پيراهن آبي را بر تن داشتند تا مشخص شود مديريت اين باشگاه، در نتايج به دست آمده تاثيرگذاري بالايي دارند.

*پرسپوليس بعد از شهرآورد
پرسپوليسي ها شرايط عجيبي را تجربه مي کنند و شايد بتوان گفت با توجه به بحراني که با آن مواجه شدند، بايد راضي تر از استقلالي ها زمين شهرآورد را ترک کرده باشند.
" 9 بازي، 12 امتياز" اين آمار که هيچ کس قبل از شروع ليگ نمي توانست براي قرمزهاي پرطرفدار تهران تصور کند، نشان مي دهد که آنها بايد به طور جدي به فکر برطرف کردن مشکلاتشان باشند تا بلکه بتوانند نگاهي مثبت يا حداقل نيم نگاهي به عنوان ارزشمند قهرماني داشته باشند.اين تيم در شرايطي به استقبال ادامه ليگ مي رود که با انبوهي از بلاتکليفي ها روبرو است. آيا انصاري فرد با معرفي هيات مديره جديد همچنان مي تواند عنوان مديريت عاملي را يدک بکشد يا بايد منتظر معرفي نفر جديدي براي قرار گرفتن در راس کادر مديريتي پرسپوليس بود.
اين شرايطي که راس هدايت باشگاه با آن مواجه شده است، تصميم گيري براي کرانچار را هم مشکل کرده است. نکته مشخص اين است که مربي کرووات تحت هيچ شرايط حاضر به همکاري با انصاري فرد نيست و حتي در جلسه اي که با حبيب کاشاني داشت، حضور در شهر‌آورد را حضوري مقطعي و فقط با هدف نجات دادن تيمش برابر حريف سنتي عنوان کرد.
بايد منتظر ماند و ديد بالاخره پرسپوليس مي تواند از بحران عدم نتيجه گيري خارج شود يا اينکه آنها همچنان فصلي ناخوشايند را پيش روي خود خواهند ديد.

*گل‌ها، سهم هافبک‌هاي دفاعي
به اين اسامي دقت کنيد. "عادل کلاه کج"، "حسين کاظمي"
در ديداري که همه مي دانند تيم ها قبل از گل زدن، به فکر اين هستند که کلي دريافت نکنند، دو هافبک دفاعي دروازه استقلال و پرسپوليس را باز کردند تا براي بار چندم مشخص شود که شهرآورد فوتبالي احساسي است تا تاکتيکي.
عادل کلاه کج که اولين فصل پرسپوليسي بودنش را تجربه مي کند، حالا با اين گل هم اعتماد به نفس بالايي خواهد داشت و هم اينکه بيشتر از قبل مورد توجه تماشاگران قرار خواهد گرفت. اين شرايط براي او موقعيتي ايده آل فراهم کرده تا بتواند در يکي از تيم هاي بزرگ ليگ برتر، خود را به عنوان يک هافبک دفاعي کارآمد به سرمربي تيم ملي تحميل کند.
حسين کاظمي هم در شرايطي يکي از گلزنان شهرآورد شد که تا پيش از اين رابطه چندان خوبي با مرفاوي نداشت و حتي فيکس بودن کياوش رحمتي به اختلافات اين بازيکن با سرمربي ربط داده مي شد. حالا کاظمي هم مي تواند از اين پس با دغدغه کمتري به فکر درخشش در ترکيب ثابت استقلالي باشد که بازيکنان موثرش کار سختي براي پوشين پيراهن ملي ندارند.

*ترکي زير ذره‌بين همه
""ترکي" صحيح سوت زد" ،"داور عامل تساوي اين ديدار بود"،" اشتباهات ترکي در نتيجه مسابقه تاثيرگذار بود"و...
حالا محسن ترکي بايد خود را آماده روزهايي کند که قضاوت هاي درست و نارستي را تحمل کند.
اين داور که براي دومين بار متوالي سوت زدن در شهرآورد را تجربه مي کرد،در طول مسابقه قانون نانوشته چنين ديدارهايي که همان "کنترل بازي" است را رعايت کرد و حتي انتقادات درباره کارت زرد بيجا دادن را به جان خريد،تا بازيکنان دو تيم نتوانند به خود اجازه جنجال سازي بدهند.
اينکه آيا پنالتي پرسپوليس صحيح بود يا نه، وحيد طالب لو بايد اخراج مي شد يا نه و ... نمي تواند شخصيت داور را زير سوال ببرد و فوتبال ايران بايد خوشحال باشد که حالا ديگر همه با قضاوت داور ايراني در شهرآورد کنار آمده اند.
بهرحال روز جمعه ششمين تساوي متوالي شهرآورد رقم خورد و حداقل مي توان به اين دلخوش بود که هيچ تماشاگر متعصبي به خاطر باخت تيم مورد علاقه اش اشک نريخت هرچند که از پيروز شدن تيمش هم به وجد نيامد.

هیچ نظری موجود نیست:

http://up.iranblog.com/images/0z5dgraxwa4j49a5ts77.gif http://up.iranblog.com/images/gv83ah5giec9g8jkopmc.gif